16 Temmuz 2013 Salı

YSK KARARLARI: 2013/2

Karar No : 97
Karar Tarihi : 16/03/2013

Konak 1. lçe Seçim Kurulu Baskanlıgınca Kurulumuz Baskanlıgına gönderilen 16/1/2013 tarih ve (25) sayılı yazıda; 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birligi ile Odalar ve Borsalar Kanunu geregince;
İzmir Ticaret Odası, Ege Bölgesi Sanayi Odası, zmir Ticaret Borsası ve Deniz Ticaret Odasının meslek komiteleri ile yönetim, disiplin ve birlik genel kurulu asıl ve yedek üyelikleri seçimleri için baskanlıklarına müracaatta bulunuldugu, yapılacak olan organ seçimlerinin, kendi içerisinde özel uygulamaları bulunması nedeniyle görevlendirilecek sandık kurulu baskan ve üyelerine toplu olarak egitim verilmesinin zorunlu oldugu, üye sayısı ve meslek gruplarının fazla olması, düzenlenen seçim takvimine göre itiraz süreleri, seçim öncesi itirazların incelenip karara baglanması için Cumartesi ve Pazar günleri de çalısılacagı, seçim sonrası yapılan itirazlar ile seçim is ve islemlerinin geç saatlere kadar devam edecek olması göz önüne alındıgında, yaklasık 1,5 ay boyunca basta seçim kurulu baskanı ve seçmen kütük bürosu personeli olmak üzere sandık kurulu görevlileri ile yogun bir çalısma döneminin gerçeklesecegi, açıklanan nedenlerle, Yüksek Seçim Kurulunun 7/6/2008 tarih ve 2008/197 sayılı kararı ile belirlenen gündelik sayısının az olacagı düsünüldügünden, konunun Yüksek Seçim Kurulunca yeniden degerlendirilmesi istenilmis ve görevlendirilen komisyon çalısmasını tamamlamıs olmakla, konu ve komisyonca hazırlanan rapor birlikte incelenerek;
GEREG GÖRÜSÜLÜP DÜSÜNÜLDÜ:
Kurulumuzun 29/1/2013 tarih ve 2013/32 sayılı kararı ile Yüksek Seçim Kurulu Üyesi Muharrem COSKUN Baskanlıgında, Üyeler Mehmet KÜRTÜL ve lhan HANAGASI’ndan olusturulan komisyon çalısmasını tamamlayarak, sonrasında bir rapor düzenlemistir.
Düzenlenen ve Kurulumuza sunulan 16/03/2013 tarihli “Komisyon Raporu”nda; “Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 79 uncu maddesi ile 298 ve 2820 sayılı Kanun’larda; Siyasi Partilerin; kendi kanun ve tüzüklerinde de bir kısım kurulusların organ seçimlerinin, yargı organlarının genel yönetim ve denetimi altında yapılacagı öngörülmüs bulunmaktadır.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinin birinci fıkrası, siyasi partilerin il ve ilçe organları seçimleri ile il kongresi ve büyük kongre delegelerinin seçimlerinin yargı gözetimi altında yapılacagı hükmünü içermektedir.
Aynı maddenin ikinci fıkrasında ise, ilçede birden fazla ilçe seçim kurulunun bulunması halinde görevin birinci ilçe seçim kurulunca yerine getirilecegi öngörülmüstür. Kanun’un bu emredici hükmüne uyulması zorunludur. Kanun’un sözü edilen maddesinde bir ilçede birden ziyade ilçe seçim kurulunun varlıgı halinde görevin birinci ilçe seçim kuruluna ait oldugu vurgulandıgına göre, siyasi parti organ ve delege seçimlerinin birinci ilçe seçim kurulu baskanının gözetimi ve denetimi altında yapılması gerekecegi açıktır.
Anayasa’nın 135 inci maddesinde sözü edilen, kamu kurumu niteligindeki meslek kurulusları ile özel kanunlarda düzenleme bulunan sendikalar, sulama birlikleri ve benzeri kurulusların, organ seçimlerinin de yargı gözetimi altında yapılacagı öngörülmüs ve bu seçimlerin hangi ilçe seçim kurulu baskanının denetimi altında yapılması gerektigi ilgili kanunlarda belirtilmistir. Nitekim, yargı gözetimi altında yapılan meslek kurulusları ile benzeri kurulusların organ seçimlerine iliskin ilgili yasalarda, bir yerde birden fazla ilçe seçim
kurulunun bulunması halinde görevli hâkimin Yüksek Seçim Kurulunca belirlenecegi öngörülmektedir.
Kurulumuzun bugüne kadarki yerlesik uygulamalarına göre;
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinin birinci fıkrasına göre, siyasi partilerin il ve ilçe organları seçimleri ile il kongresi ve büyük kongre delegelerinin seçimlerinin, ilçede birden ziyade ilçe seçim kurulu bulundugu takdirde birinci ilçe seçim kurulu baskanının gözetimi ve denetimi altında yapılması, lçede birden ziyade ilçe seçim kurulu varsa, meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kuruluslarının organ seçimlerinde görevin meslek kurulusunun is merkezinin bulundugu yer ilçe seçim
kurulu baskanına ait olması gerektigi, yönünde seçim kurullarına görüs bildirilmistir.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinde, ilçe seçim kurulu baskanı ve seçim sandık kurulu baskan ve üyelerine 298 sayılı Kanun’da belirtilen esaslara göre ücret ödenecegi belirtilmistir.
Kurulumuz 298 sayılı Kanun’un degisik 182 nci maddesi geregince; seçimlerde görevlendirileceklere ve bu islerde mesai içinde ve dısında çalıstırılacak memur ve hizmetlilere yapılacak ödeme esaslarını ve ücret miktarlarını saptayıp ilgili yerlere bildirmekte ve yapılan harcamalar kontrol edilmektedir.
Bu uygulama, siyasi partilerle birlikte yargı denetim ve gözetimi altında yapılan tüm meslek
kurulusları, sendikalar ve birlik organ seçimlerinde de geçerli bulunmaktadır.
Bu çerçevede;
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinin ilgili fıkraları ile Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 135 inci maddesinde sözü edilen ve yargı gözetimi altında yapılan kamu kurumu niteligindeki meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinin yapılmasına iliskin ilgili kanun hükümlerine göre;
1- Siyasi parti organ seçimleri ile kamu kurumu niteligindeki meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde sandık kurulu bir baskan ve iki üyeden olusur. Üyelerin 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesi ile meslek, sendika ve birlik gibi kuruluslarının tabi oldugu özel kanunlarında belirtilen ilkelere göre belirlenmesi esastır.
2- Siyasi parti organ seçimlerinde ve kamu kurumu niteligindeki meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde, ilgili kanunlarında özel olarak düzenlenen; bir sandıkta oy kullanacak seçmen sayıları esas alınarak, sandık ya da sandıklar tesekkül ettirildiginde, (Örnegin; 5362 sayılı Kanun’un 49 uncu maddesinin sekizinci fıkrası geregi bir sandıkta oy kullanacak seçmen sayısı: 1000 kisi; 3568 sayılı Kanunun 40 ıncı maddesi geregi bir sandıkta oy kullanacak seçmen sayısı: 400 kisi olacak sekilde) ilçe seçim kurulu baskanına mesai saati içinde veya hafta sonu çalısmalarında; 1-3 sandık için (4)
gündelik, 4-6 sandık için (6) gündelik, 7-9 sandık için (8) gündelik, 10-12 sandık için (10) gündelik, 13-15 sandık için (12) gündelik, 16-30 sandık için (14) gündelik, sandık sayısının 30’u geçmesi halinde ise (16) gündelik ödenir.
3- Seçmen Kütük Büro personeline, mesai saati içinde yapılan siyasi parti kongre ve meslek
kurulusları ile sendika ve birlik organ seçimleri çalısmalarında gündelik ödenmeyecektir. Çalısmanın mesai saatini asması halinde (1) gündelik ödenir.
a) Siyasi parti organ seçimlerinde, büro personelinin, resmî tatil günlerinde degisimli olarak görev yapmaları esas olmakla birlikte, görev alan büro personeline sadece resmî tatil günlerinde yapacakları
çalısmalardan dolayı gündelik ödenecektir.
b) Hafta sonu yapılan siyasi parti kongre veya meslek kurulusu organ seçimleri için büro
personeline çalısılan gün için (1) gündelik ödenir. (Çalısmanın sekiz saati asması halinde ilave (1) gündelik ödenir.)
Aynı hafta sonu (Cumartesi ve Pazar) yapılan iki veya daha fazla siyasi parti kongre veya meslek kurulusu, sendika ya da birlik organ seçimi için büro personeline Cumartesi (1), Pazar (1)’er gündelik ödenecektir.
c) Ancak, (a) ve (b) bentlerinde belirtilen çalısmaların gece saat: 24.00'ten sonraya kalması
durumunda ise, ilçe seçim kurulu baskanının takdirinde olmak üzere, sandık kurulu baskan ve üyelerine ilave (1) gündelik ödenebilir.
4- Siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde çogunluk saglanamayıp kongrenin, meslek kurulusunun, sendikanın ya da birlik organ seçiminin bir baska tarihe ertelenmesi halinde; ilçe seçim kurulu baskanına, büro personeline, sandık kurulu baskanı ve üyelerine ertelemeden dolayı, seçmen sayısı 2000'e kadar olan seçimlerde (1)‘er gündelik, seçmen sayısı 2000'den fazla olan seçimlerde ise, (2)'ser gündelik ödenir. Hafta içi, aynı gün mesai saati içinde yapılan ertelemeler ile aynı hafta sonuna yapılan ertelemeler için büro personeline gündelik ödenmez.
Hafta sonu yapılması gerekirken, baska bir hafta sonuna ertelenen siyasi parti kongre veya meslek kurulusu, sendika ya da birlik organ seçimi için seçmen sayısı 2.000’den az olan seçimlerde ertelemenin yapıldıgı ilk hafta sonu için (1), ertelenen ikinci haftadaki çalısmalar için (2) olmak üzere toplam (3) gündelik, seçmen sayısı 2.000’den fazla oldugu takdirde, ilk hafta için (2), ikinci hafta için (2) olmak üzere toplam (4) gündelik ödenir.
5- Siyasi partilerin, 2820 sayılı Kanun’un 21 inci maddesinde tanımlanan her türlü organ seçimleri ile Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 135 inci maddesinde sözü edilen kamu kurumu niteligindeki meslek kurulusları ile sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde, sandık kurulu baskan ve memur üyesine (2)'ser, diger üyelerine (1)’er gündelik ödenecektir.
Ancak, meslek kurulusları ile sendika, birlik ve benzeri kurulusların yargı gözetimi altında yapılan organ seçimlerinde, özel kanunları geregi ilgili oda, sendikalar ve birlikler tarafından sandık kuruluna yeterli miktarda üye verilmesi zorunlu oldugundan, bu düzenlemeye mutlak suretle uyulması, meslek kurulusuna ait oda veya sendikalar ya da birliklerin özel kanunları geregi sandık kuruluna verecekleri üyelerinin ücret ödemesinin seçim kurullarınca degil, meslek kurulusuna ait oda veya sendika ya da birliklerce karsılanması gerekmektedir.
6- Yargı gözetimi altında yapılan meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimleri ile siyasi parti kongre seçimleri nedeniyle il seçim kurulu baskanlıklarına yapılan itirazları incelemek üzere toplanan il seçim kurulu baskanı ve fiilen görev yapan il seçim kurulu üyelerine, yapılan islerin günlük ücret gerektirecek nitelikte ve yogunlukta olması halinde yaptıkları çalısmalardan dolayı genel bütçeden (seçim ödeneginden) en fazla (2) gündelik ödenecektir.
7- Sandık kurullarının; 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesine ve meslek
kurulusları ile sendikalar ve benzeri kurulusların özel kanunlarında yer alan hükümlere göre ilçe seçim kurulu baskanınca olusturulduguna, itirazların iki gün içinde ilçe seçim kurulu baskanınca incelenip karara baglandıgına, seçimin iptaline ilçe seçim kurulu baskanınca karar verildigine ve sair islerinde resen ilçe seçim kurulu baskanınca yapıldıgı dikkate alındıgında, bu islerde görevi olmayan ilçe seçim kurulu üyelerine gündelik ödenmeyecektir.
Ancak; sulama birlikleri organ seçimlerinde, yapılacak itirazlar, kanun geregi kurul olarak incelenip, karara baglandıgından, ilçe seçim kurulu üyelerine, yapılan isin nitelik ve yogunluguna göre en çok (2) gündelik ödenecektir.
8- Siyasi parti kongrelerinde askıya çıkarılan parti delege listeleri ile meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerine iliskin hazırun listeleri için askı yeri görevlisi görevlendirilecegine dair ilgili kanunlarda bir hüküm yer almadıgından, bu organ seçimlerinde askı yeri için görevli belirlenmeyecektir. Bu isler büro personeli tarafından asli görev olarak yerine getirilecektir. Ancak, çalısmanın resmî tatil gününe rastlaması halinde, büro personeline çalısılan gün için ücret ödenecektir.
9- Siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde büro personeline, sandık kurulu ve büro görevlisi olarak aynı gün ifa ettikleri her iki görevden dolayı ayrı ayrı ücret ödemesi yapılmayacaktır.
10- Yapılan siyasi parti kongresi hangi partiye ait ise, parti adı ile seçimin yapıldıgı tarihin (gün – ay – yıl olarak) 104 No.lu harcama çizelgesinde belirtilmesi ve ayrıca, yapılan seçimlere iliskin sarf kararı ile seçimlerin iptal ya da ertelenmesi durumunda, buna dair kararların da mutlaka gönderilmesi gerekmektedir.
11- Siyasi parti organ seçimleri dısında oda, meslek kurulusları ile sendika ve birlik gibi benzeri kurulusların organ seçimlerinin giderleri kurulus veya özel kanunları geregince kendi bütçelerinden karsılanacagından, genel bütçeden (seçim ödeneginden) kesinlikle harcama yapılmayacaktır.
12- Oda ve kongre organ seçimleri sonuçlarına yapılacak itirazlar hâkim tarafından aynı gün
incelenip kesin olarak; sulama birlikleri organ seçimlerine yapılacak itirazların ise, ilçe seçim kurulu tarafından en geç itirazın yapıldıgı tarihten sonraki ikinci gün incelenip karara baglanması gerektiginden, büro personeline itirazlarla ilgili olarak herhangi bir gündelik ödenmeyecektir. Ancak, bu yönde yapılan çalısmanın hafta sonuna rastlaması durumunda, seçmen kütük bürosunun açık tutulup büro personelinin de görevli olması halinde, sadece görev yapan seçim personeline çalıstıgı günler için gündelik ödenecektir.
13- Adli teskilatı kapatılan ilçelerin is ve islemleri, baglı oldukları seçmen kütük bürosu personelleri tarafından yürütüldügünden, meslek, sendika, birlik ve benzeri kuruluslar ile siyasi parti kongre organ seçimleri de aynı sekilde bu büro personelleri tarafından yerine getirileceginden, aynı hafta sonuna isabet eden seçimler ve çalısmalar nedeniyle büro personeline sadece çalıstıkları hafta sonu için gündelik ödenecek ve ilçelere göre ayrı ayrı ücret tahakkuk ettirilmeyecektir.
14- Cumhurbaskanı, milletvekili, mahalli idareler, muhtarlık ve ihtiyar meclisi - heyeti üyeligi seçimi ile halkoylaması (plebisit) seçim takvimi içerisinde yer alan meslek kurulusları, sendikalar ile birlik ve benzeri kurulusların organ seçimleri ve siyasi parti kongre seçimlerinde seçmen kütük bürosu personeline ayrıca ücret ödenmeyecektir.
15- Meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kuruluslar ile siyasi parti organ seçimlerinde, her türlü kayıt ve defter üzerinde inceleme görevi yapan seçmen kütük bürosu personeline isin niteligi ve çalısma sartına göre sadece hafta sonuna isabet eden günler esas alınarak ücret ödenecektir.
16- Siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde soför görevlendirilmesi durumunda, sadece seçimin yapıldıgı gün için (1) gündelik ödenecektir.
17- 24/01/2007 tarih ve 26413 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Seçmen Kütük Bürolarının Adalet Müfettisleri Tarafından Denetlenmesine Dair Yönetmeligin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (1) numaralı bendi kapsamında, siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde; genel bütçeden gönderilen seçim ödenekleri ile yapılacak organ seçimleri için diger kuruluslarca büroların hesaplarına yatırılan paraların gelir gider uygunlugu, Adalet Müfettislerince denetlenecektir.” seklinde görüs bildirilmistir.
Bu nedenle, komisyon çalısması sonrası düzenlenen 16/3/2013 tarihli raporun Kurulumuzca uygun görüldügüne ve komisyon raporunun ilke kararı haline dönüstürülerek genelge olarak tüm teskilata gönderilmesine karar verilmelidir.
S O N U Ç:
Açıklanan nedenlerle;
1- Komisyon çalısması sonrası düzenlenen 16/3/2013 tarihli raporun Kurulumuzca uygun
görüldügüne ve komisyon raporunun ilke kararı haline dönüstürülmesine,
2- Kurulumuzun 7/6/2008 tarih ve 2008/197 sayılı kararının yürürlükten kaldırılmasına,
3- Karar örneginin Resmî Gazete’de yayımlanmasına,
4- Karar örneginin
a) Adalet Bakanlıgı Teftis Kurulu Baskanlıgına,
b) Kurulumuz dari ve Mali sler Dairesi Baskanlıgı ile Yüksek Seçim Kurulunun internet sitesi
www.ysk.gov.tr adresinde yayınlanması ve il ve ilçe seçim kurulu baskanlıklarına iç-mail olarak gönderilmek üzere Seçmen Kütügü Genel Müdürlügüne, gönderilmesine,
16/3/2013 tarihinde oybirligi ile karar verildi.
Baskan Baskanvekili
Üyeler: Sadi GÜVEN Turan KARAKAYA Muharrem COSKUN Mehmet KÜRTÜL

Nilgün PEK Ünal DEM RC Ali KAYA İlhan HANAGASI İbrahim ZENG N Zeki Yİ Gİ T

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder