Karar Tarihi : 16/03/2013
Konak 1. lçe Seçim Kurulu Baskanlıgınca Kurulumuz
Baskanlıgına gönderilen 16/1/2013 tarih ve (25) sayılı yazıda; 5174 sayılı
Türkiye Odalar ve Borsalar Birligi ile Odalar ve Borsalar Kanunu geregince;
İzmir Ticaret Odası, Ege Bölgesi Sanayi Odası, zmir Ticaret
Borsası ve Deniz Ticaret Odasının meslek komiteleri ile yönetim, disiplin ve
birlik genel kurulu asıl ve yedek üyelikleri seçimleri için baskanlıklarına
müracaatta bulunuldugu, yapılacak olan organ seçimlerinin, kendi içerisinde
özel uygulamaları bulunması nedeniyle görevlendirilecek sandık kurulu baskan ve
üyelerine toplu olarak egitim verilmesinin zorunlu oldugu, üye sayısı ve meslek
gruplarının fazla olması, düzenlenen seçim takvimine göre itiraz süreleri,
seçim öncesi itirazların incelenip karara baglanması için Cumartesi ve Pazar
günleri de çalısılacagı, seçim sonrası yapılan itirazlar ile seçim is ve
islemlerinin geç saatlere kadar devam edecek olması göz önüne alındıgında,
yaklasık 1,5 ay boyunca basta seçim kurulu baskanı ve seçmen kütük bürosu
personeli olmak üzere sandık kurulu görevlileri ile yogun bir çalısma döneminin
gerçeklesecegi, açıklanan nedenlerle, Yüksek Seçim Kurulunun 7/6/2008 tarih ve
2008/197 sayılı kararı ile belirlenen gündelik sayısının az olacagı
düsünüldügünden, konunun Yüksek Seçim Kurulunca yeniden degerlendirilmesi
istenilmis ve görevlendirilen komisyon çalısmasını tamamlamıs olmakla, konu ve
komisyonca hazırlanan rapor birlikte incelenerek;
GEREG GÖRÜSÜLÜP DÜSÜNÜLDÜ:
Kurulumuzun 29/1/2013 tarih ve 2013/32 sayılı kararı ile
Yüksek Seçim Kurulu Üyesi Muharrem COSKUN Baskanlıgında, Üyeler Mehmet KÜRTÜL
ve lhan HANAGASI’ndan olusturulan komisyon çalısmasını tamamlayarak, sonrasında
bir rapor düzenlemistir.
Düzenlenen ve Kurulumuza sunulan 16/03/2013 tarihli
“Komisyon Raporu”nda; “Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 79 uncu maddesi ile
298 ve 2820 sayılı Kanun’larda; Siyasi Partilerin; kendi kanun ve tüzüklerinde
de bir kısım kurulusların organ seçimlerinin, yargı organlarının genel yönetim
ve denetimi altında yapılacagı öngörülmüs bulunmaktadır.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinin
birinci fıkrası, siyasi partilerin il ve ilçe organları seçimleri ile il
kongresi ve büyük kongre delegelerinin seçimlerinin yargı gözetimi altında yapılacagı
hükmünü içermektedir.
Aynı maddenin ikinci fıkrasında ise, ilçede birden fazla
ilçe seçim kurulunun bulunması halinde görevin birinci ilçe seçim kurulunca
yerine getirilecegi öngörülmüstür. Kanun’un bu emredici hükmüne uyulması
zorunludur. Kanun’un sözü edilen maddesinde bir ilçede birden ziyade ilçe seçim
kurulunun varlıgı halinde görevin birinci ilçe seçim kuruluna ait oldugu
vurgulandıgına göre, siyasi parti organ ve delege seçimlerinin birinci ilçe
seçim kurulu baskanının gözetimi ve denetimi altında yapılması gerekecegi açıktır.
Anayasa’nın 135 inci maddesinde sözü edilen, kamu kurumu
niteligindeki meslek kurulusları ile özel kanunlarda düzenleme bulunan
sendikalar, sulama birlikleri ve benzeri kurulusların, organ seçimlerinin de yargı
gözetimi altında yapılacagı öngörülmüs ve bu seçimlerin hangi ilçe seçim kurulu
baskanının denetimi altında yapılması gerektigi ilgili kanunlarda
belirtilmistir. Nitekim, yargı gözetimi altında yapılan meslek kurulusları ile
benzeri kurulusların organ seçimlerine iliskin ilgili yasalarda, bir yerde
birden fazla ilçe seçim
kurulunun bulunması halinde görevli hâkimin Yüksek Seçim
Kurulunca belirlenecegi öngörülmektedir.
Kurulumuzun bugüne kadarki yerlesik uygulamalarına göre;
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinin
birinci fıkrasına göre, siyasi partilerin il ve ilçe organları seçimleri ile il
kongresi ve büyük kongre delegelerinin seçimlerinin, ilçede birden ziyade ilçe seçim
kurulu bulundugu takdirde birinci ilçe seçim kurulu baskanının gözetimi ve
denetimi altında yapılması, lçede birden ziyade ilçe seçim kurulu varsa, meslek
kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kuruluslarının organ seçimlerinde
görevin meslek kurulusunun is merkezinin bulundugu yer ilçe seçim
kurulu baskanına ait olması gerektigi, yönünde seçim
kurullarına görüs bildirilmistir.
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinde,
ilçe seçim kurulu baskanı ve seçim sandık kurulu baskan ve üyelerine 298 sayılı
Kanun’da belirtilen esaslara göre ücret ödenecegi belirtilmistir.
Kurulumuz 298 sayılı Kanun’un degisik 182 nci maddesi
geregince; seçimlerde görevlendirileceklere ve bu islerde mesai içinde ve
dısında çalıstırılacak memur ve hizmetlilere yapılacak ödeme esaslarını ve
ücret miktarlarını saptayıp ilgili yerlere bildirmekte ve yapılan harcamalar
kontrol edilmektedir.
Bu uygulama, siyasi partilerle birlikte yargı denetim ve
gözetimi altında yapılan tüm meslek
kurulusları, sendikalar ve birlik organ seçimlerinde de
geçerli bulunmaktadır.
Bu çerçevede;
2820 sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesinin
ilgili fıkraları ile Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 135 inci maddesinde sözü
edilen ve yargı gözetimi altında yapılan kamu kurumu niteligindeki meslek
kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinin
yapılmasına iliskin ilgili kanun hükümlerine göre;
1- Siyasi parti organ seçimleri ile kamu kurumu
niteligindeki meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların
organ seçimlerinde sandık kurulu bir baskan ve iki üyeden olusur. Üyelerin 2820
sayılı Siyasi Partiler Kanunu’nun 21 inci maddesi ile meslek, sendika ve birlik
gibi kuruluslarının tabi oldugu özel kanunlarında belirtilen ilkelere göre
belirlenmesi esastır.
2- Siyasi parti organ seçimlerinde ve kamu kurumu
niteligindeki meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların
organ seçimlerinde, ilgili kanunlarında özel olarak düzenlenen; bir sandıkta oy
kullanacak seçmen sayıları esas alınarak, sandık ya da sandıklar tesekkül
ettirildiginde, (Örnegin; 5362 sayılı Kanun’un 49 uncu maddesinin sekizinci
fıkrası geregi bir sandıkta oy kullanacak seçmen sayısı: 1000 kisi; 3568 sayılı
Kanunun 40 ıncı maddesi geregi bir sandıkta oy kullanacak seçmen sayısı: 400
kisi olacak sekilde) ilçe seçim kurulu baskanına mesai saati içinde veya hafta
sonu çalısmalarında; 1-3 sandık için (4)
gündelik, 4-6 sandık için (6) gündelik, 7-9 sandık için (8)
gündelik, 10-12 sandık için (10) gündelik, 13-15 sandık için (12) gündelik,
16-30 sandık için (14) gündelik, sandık sayısının 30’u geçmesi halinde ise (16)
gündelik ödenir.
3- Seçmen Kütük Büro personeline, mesai saati içinde yapılan
siyasi parti kongre ve meslek
kurulusları ile sendika ve birlik organ seçimleri
çalısmalarında gündelik ödenmeyecektir. Çalısmanın mesai saatini asması halinde
(1) gündelik ödenir.
a) Siyasi parti organ seçimlerinde, büro personelinin, resmî
tatil günlerinde degisimli olarak görev yapmaları esas olmakla birlikte, görev
alan büro personeline sadece resmî tatil günlerinde yapacakları
çalısmalardan dolayı gündelik ödenecektir.
b) Hafta sonu yapılan siyasi parti kongre veya meslek
kurulusu organ seçimleri için büro
personeline çalısılan gün için (1) gündelik ödenir.
(Çalısmanın sekiz saati asması halinde ilave (1) gündelik ödenir.)
Aynı hafta sonu (Cumartesi ve Pazar) yapılan iki veya daha
fazla siyasi parti kongre veya meslek kurulusu, sendika ya da birlik organ
seçimi için büro personeline Cumartesi (1), Pazar (1)’er gündelik ödenecektir.
c) Ancak, (a) ve (b) bentlerinde belirtilen çalısmaların
gece saat: 24.00'ten sonraya kalması
durumunda ise, ilçe seçim kurulu baskanının takdirinde olmak
üzere, sandık kurulu baskan ve üyelerine ilave (1) gündelik ödenebilir.
4- Siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları,
sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde çogunluk
saglanamayıp kongrenin, meslek kurulusunun, sendikanın ya da birlik organ seçiminin
bir baska tarihe ertelenmesi halinde; ilçe seçim kurulu baskanına, büro
personeline, sandık kurulu baskanı ve üyelerine ertelemeden dolayı, seçmen
sayısı 2000'e kadar olan seçimlerde (1)‘er gündelik, seçmen sayısı 2000'den
fazla olan seçimlerde ise, (2)'ser gündelik ödenir. Hafta içi, aynı gün mesai
saati içinde yapılan ertelemeler ile aynı hafta sonuna yapılan ertelemeler için
büro personeline gündelik ödenmez.
Hafta sonu yapılması gerekirken, baska bir hafta sonuna
ertelenen siyasi parti kongre veya meslek kurulusu, sendika ya da birlik organ
seçimi için seçmen sayısı 2.000’den az olan seçimlerde ertelemenin yapıldıgı
ilk hafta sonu için (1), ertelenen ikinci haftadaki çalısmalar için (2) olmak
üzere toplam (3) gündelik, seçmen sayısı 2.000’den fazla oldugu takdirde, ilk
hafta için (2), ikinci hafta için (2) olmak üzere toplam (4) gündelik ödenir.
5- Siyasi partilerin, 2820 sayılı Kanun’un 21 inci
maddesinde tanımlanan her türlü organ seçimleri ile Türkiye Cumhuriyeti
Anayasası’nın 135 inci maddesinde sözü edilen kamu kurumu niteligindeki meslek kurulusları
ile sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde, sandık
kurulu baskan ve memur üyesine (2)'ser, diger üyelerine (1)’er gündelik
ödenecektir.
Ancak, meslek kurulusları ile sendika, birlik ve benzeri
kurulusların yargı gözetimi altında yapılan organ seçimlerinde, özel kanunları
geregi ilgili oda, sendikalar ve birlikler tarafından sandık kuruluna yeterli miktarda
üye verilmesi zorunlu oldugundan, bu düzenlemeye mutlak suretle uyulması,
meslek kurulusuna ait oda veya sendikalar ya da birliklerin özel kanunları
geregi sandık kuruluna verecekleri üyelerinin ücret ödemesinin seçim
kurullarınca degil, meslek kurulusuna ait oda veya sendika ya da birliklerce karsılanması
gerekmektedir.
6- Yargı gözetimi altında yapılan meslek kurulusları,
sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimleri ile siyasi parti
kongre seçimleri nedeniyle il seçim kurulu baskanlıklarına yapılan itirazları incelemek
üzere toplanan il seçim kurulu baskanı ve fiilen görev yapan il seçim kurulu
üyelerine, yapılan islerin günlük ücret gerektirecek nitelikte ve yogunlukta
olması halinde yaptıkları çalısmalardan dolayı genel bütçeden (seçim
ödeneginden) en fazla (2) gündelik ödenecektir.
7- Sandık kurullarının; 2820 sayılı Siyasi Partiler
Kanunu’nun 21 inci maddesine ve meslek
kurulusları ile sendikalar ve benzeri kurulusların özel
kanunlarında yer alan hükümlere göre ilçe seçim kurulu baskanınca
olusturulduguna, itirazların iki gün içinde ilçe seçim kurulu baskanınca
incelenip karara baglandıgına, seçimin iptaline ilçe seçim kurulu baskanınca
karar verildigine ve sair islerinde resen ilçe seçim kurulu baskanınca
yapıldıgı dikkate alındıgında, bu islerde görevi olmayan ilçe seçim kurulu üyelerine
gündelik ödenmeyecektir.
Ancak; sulama birlikleri organ seçimlerinde, yapılacak
itirazlar, kanun geregi kurul olarak incelenip, karara baglandıgından, ilçe
seçim kurulu üyelerine, yapılan isin nitelik ve yogunluguna göre en çok (2) gündelik
ödenecektir.
8- Siyasi parti kongrelerinde askıya çıkarılan parti delege
listeleri ile meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların
organ seçimlerine iliskin hazırun listeleri için askı yeri görevlisi görevlendirilecegine
dair ilgili kanunlarda bir hüküm yer almadıgından, bu organ seçimlerinde askı
yeri için görevli belirlenmeyecektir. Bu isler büro personeli tarafından asli
görev olarak yerine getirilecektir. Ancak, çalısmanın resmî tatil gününe
rastlaması halinde, büro personeline çalısılan gün için ücret ödenecektir.
9- Siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları,
sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde büro personeline,
sandık kurulu ve büro görevlisi olarak aynı gün ifa ettikleri her iki görevden dolayı
ayrı ayrı ücret ödemesi yapılmayacaktır.
10- Yapılan siyasi parti kongresi hangi partiye ait ise,
parti adı ile seçimin yapıldıgı tarihin (gün – ay – yıl olarak) 104 No.lu
harcama çizelgesinde belirtilmesi ve ayrıca, yapılan seçimlere iliskin sarf kararı
ile seçimlerin iptal ya da ertelenmesi durumunda, buna dair kararların da
mutlaka gönderilmesi gerekmektedir.
11- Siyasi parti organ seçimleri dısında oda, meslek
kurulusları ile sendika ve birlik gibi benzeri kurulusların organ seçimlerinin
giderleri kurulus veya özel kanunları geregince kendi bütçelerinden karsılanacagından,
genel bütçeden (seçim ödeneginden) kesinlikle harcama yapılmayacaktır.
12- Oda ve kongre organ seçimleri sonuçlarına yapılacak
itirazlar hâkim tarafından aynı gün
incelenip kesin olarak; sulama birlikleri organ seçimlerine
yapılacak itirazların ise, ilçe seçim kurulu tarafından en geç itirazın
yapıldıgı tarihten sonraki ikinci gün incelenip karara baglanması
gerektiginden, büro personeline itirazlarla ilgili olarak herhangi bir gündelik
ödenmeyecektir. Ancak, bu yönde yapılan çalısmanın hafta sonuna rastlaması
durumunda, seçmen kütük bürosunun açık tutulup büro personelinin de görevli
olması halinde, sadece görev yapan seçim personeline çalıstıgı günler için
gündelik ödenecektir.
13- Adli teskilatı kapatılan ilçelerin is ve islemleri,
baglı oldukları seçmen kütük bürosu personelleri tarafından yürütüldügünden,
meslek, sendika, birlik ve benzeri kuruluslar ile siyasi parti kongre organ seçimleri
de aynı sekilde bu büro personelleri tarafından yerine getirileceginden, aynı
hafta sonuna isabet eden seçimler ve çalısmalar nedeniyle büro personeline
sadece çalıstıkları hafta sonu için gündelik ödenecek ve ilçelere göre ayrı
ayrı ücret tahakkuk ettirilmeyecektir.
14- Cumhurbaskanı, milletvekili, mahalli idareler, muhtarlık
ve ihtiyar meclisi - heyeti üyeligi seçimi ile halkoylaması (plebisit) seçim
takvimi içerisinde yer alan meslek kurulusları, sendikalar ile birlik ve benzeri
kurulusların organ seçimleri ve siyasi parti kongre seçimlerinde seçmen kütük
bürosu personeline ayrıca ücret ödenmeyecektir.
15- Meslek kurulusları, sendikalar, birlik ve benzeri
kuruluslar ile siyasi parti organ seçimlerinde, her türlü kayıt ve defter
üzerinde inceleme görevi yapan seçmen kütük bürosu personeline isin niteligi ve
çalısma sartına göre sadece hafta sonuna isabet eden günler esas alınarak ücret
ödenecektir.
16- Siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları,
sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde soför
görevlendirilmesi durumunda, sadece seçimin yapıldıgı gün için (1) gündelik ödenecektir.
17- 24/01/2007 tarih ve 26413 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Seçmen Kütük Bürolarının Adalet Müfettisleri Tarafından
Denetlenmesine Dair Yönetmeligin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (1)
numaralı bendi kapsamında, siyasi parti kongreleri ile meslek kurulusları,
sendikalar, birlik ve benzeri kurulusların organ seçimlerinde; genel bütçeden
gönderilen seçim ödenekleri ile yapılacak organ seçimleri için diger kuruluslarca
büroların hesaplarına yatırılan paraların gelir gider uygunlugu, Adalet
Müfettislerince denetlenecektir.” seklinde görüs bildirilmistir.
Bu nedenle, komisyon çalısması sonrası düzenlenen 16/3/2013
tarihli raporun Kurulumuzca uygun görüldügüne ve komisyon raporunun ilke kararı
haline dönüstürülerek genelge olarak tüm teskilata gönderilmesine karar
verilmelidir.
S O N U Ç:
Açıklanan nedenlerle;
1- Komisyon çalısması sonrası düzenlenen 16/3/2013 tarihli
raporun Kurulumuzca uygun
görüldügüne ve komisyon raporunun ilke kararı haline
dönüstürülmesine,
2- Kurulumuzun 7/6/2008 tarih ve 2008/197 sayılı kararının
yürürlükten kaldırılmasına,
3- Karar örneginin Resmî Gazete’de yayımlanmasına,
4- Karar örneginin
a) Adalet Bakanlıgı Teftis Kurulu Baskanlıgına,
b) Kurulumuz dari ve Mali sler Dairesi Baskanlıgı ile Yüksek
Seçim Kurulunun internet sitesi
www.ysk.gov.tr adresinde yayınlanması ve il ve ilçe seçim
kurulu baskanlıklarına iç-mail olarak gönderilmek üzere Seçmen Kütügü Genel
Müdürlügüne, gönderilmesine,
16/3/2013 tarihinde oybirligi ile karar verildi.
Baskan Baskanvekili
Üyeler: Sadi GÜVEN Turan KARAKAYA Muharrem COSKUN Mehmet
KÜRTÜL
Nilgün PEK Ünal DEM RC Ali KAYA İlhan HANAGASI İbrahim ZENG
N Zeki Yİ Gİ T
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder